„Vom constitui cel mai mare lant turistic din Romania“
interviu cu Mihai Voicu, Director General Transilvania Travel
Inca de la infiintare, Transilvania Travel este unul dintre cei mai importanti operatori de turism din Romania.
Intr-adevar, Transilvania Travel gestioneaza activele de turism detinute de SIF Transilvania, din care fac parte 62 de hoteluri din Baile Felix, Covasna, Tusnad, Buzias, Brasov, Ploiesti, Eforie Sud, Eforie Nord, Neptun, Venus si Saturn. Prin hotararea actionarilor s-a infiintat Transilvania Travel pentru contractarea exclusiva a ofertei turistice a societatilor care fac parte din patrimoniul SIF Transilvania, care este cel mai mare proprietar de hoteluri din tara, avand o capacitate de cazare de circa 20.000 de locuri. Am inceput activitatea in 2003, primind ca rol activitatea de cotractare pentru aceste hoteluri. In 2004 am contractat pentru piata interna, iar din acest an lucram si pentru contractele internationale. Bazele materiale sunt foarte diferite, din patrimoniu facand parte statiuni precum Baile Felix, dar si hoteluri de pe litoral, diversitatea tipului de turism practicat in hotelurile noastre fiind foarte mare. Avem turism balnear, turism de tranzit si sporturi de iarna, dar oferim si turism de vacanta pe litoral in cinci locatii.
Cum se contureaza sezonul turistic 2005 pentru Transilvania Travel in momentul de fata?
In acest an avem ca obiectiv cresterea gradului de ocupare de la 72% la minim 80%. Suntem foarte optimisti dupa primirea contractelor din tara si strainatate. Pe plan international lucram cu Nekerman si ITS, cu cele mai numeroase inscrieri de turisti, dar avem si contracte care aduc turisti din Suedia si Finlanda, pentru Venus in special. Din paleta de tour-operatori interni cu care lucram, amintim Eximtour, Sind Romania , Eurolines si Mareea, care asigura contracte in statiunile de pe litoral si balneo. O tinta de piata importanta este reprezentata de turistii din Israel , care sunt atrasi de statiuni balneare precum Baile Felix sau Covasna si Tusnad. In statiunile balneo avem, de asemenea, turisti din Canada , austrieci si germani. Credem ca pentru litoral gradul de ocupare va fi de 80% si speram sa crestem gardul de ocupare pentru domeniul balnear, care este un turism mai scump pentru ca perioada de cazare este mai lunga.
Gradul de ocupare pentru segmentul de balneo este acum de 30%, dar potentialul pietelor atrase este mult mai mare si promite cresteri rapide. S-au facut foarte multe oferte speciale si avem o politica foarte flexibila. Transilvania Travel opereaza acest program indiferent de varsta turistului, oferind un pachet de referinta de 6 nopti cazare la un pret de 1.200.000 sub titlul „saptamana de refacere“. Ideea de baza pe care este construita pe principiul ca politica de atragere a turistilor pentru domeniul balnear este o politica de preturi in etape. Cu cat stai mai mult, platesti mai putin. Politica flexibila practicata de orice agentie de turism trebuie sa duca la cresterea gradului de ocupare. Turismul international ridica destule probleme si este greu de operat datorita cursului leu-euro, dar am ajuns la un echilibru al preturilor, punand in balanta numarul in crestere al turistilor straini. Avem in obiectiv ca tarifele sa nu fie crescute nici la intern.
Diversitatea ofertei pe care o reprezinta Transilvania Travel nu este doar una de orizontala - ca domenii turistice, ci si una de verticala - ca numar de stele. Care dintre hotelurile reprezentate de dvs. se dovedesc cele mai atractive pentru turisti?
Avem hoteluri de categorii de la o stea la 4 stele. Organizarea hotelurilor implica si ea specializari. Cele cinci statiuni de pe litoral au fost reunite de curand in THR Marea Neagra, o singura societate care gestioneaza toate hotelurile SIF Transilvania de pe litoral, in componenta sa intrand hoteluri de 1-3 stele. Majoritatea sunt de 2 stele, dar avem ca obiectiv dezvoltarea celor de o calitate superioara. In Saturn avem deja trei hoteluri de 3 stele, cu o capacitate de 1.500 locuri. In Eforie Nord avem Union de 3 stele, cu 142 de locuri, si mai avem asemenea hoteluri si in Neptun si Venus. Hotelurile de o stea din Saturn si Venus atrag turisti cu venituri modeste, tariful fiind mult mai scazut. Prin principiile de dezvoltare adoptate de SIF Transilvania, se va renunta la hotelurile de o stea si se va investi in cele de 2 stele pentru a le ridica la 3 stele. Punctul nostru de vedere este foarte clar si indica o asemenea directie de dezvoltare pentru ca hotelurile de 3 stele sunt supracontractate, avand un grad mediu de ocupare de 90%. Cele de 2 stele sunt si ele solicitate chiar si pe piata internationala, avand un sistem charter de ocupare, de exemplu la Vraja Marii. Dar atractivitatea hotelurilor de calitate superioara este incontestabil mai mare. Pentru 2005, din discutia cu directorii, contractele vor fi duble fata de anul trecut, si avem in vedere numai turistii pentru trei stele. Se fac si eforturi de investitii pentru a ridica valoarea conditiilor oferite pentru turisti. Hotelul Sirena din Saturn, de exemplu, va fi ridicat la 3 stele. In zona balneo se continua investitiile incepute in ultimii ani. In Baile Felix calitatea serviciilor va fi ridicata la 3 si 4 stele, mai multe locatii fiind complet renovate si propuse ca hoteluri de aceste categorii, care sunt solicitate si la intern si extern. In Covasna, avem, de asemenea, hoteluri de 3 stele. In Brasov, hotelul Aro Palace va fi redeschis curand, dupa o investitie de circa 10 milioane euro pentru modernizare. Va fi operat la 4 sau 5 stele in functie de semnalele venite din piata pentru fiecare dintre aceste categorii de preturi, pentru ca hotelul are o calitate care ii permite sa adopte 5 stele dar, prin numarul de turisti si prin politica de preturi, sectorul de 4 stele s-ar putea dovedi mai atractiv. Avem deja concepute strategii pentru acest hotel, precum „ora de tranzit“. Avem aici o sala multifunctionala de 1.000 de locuri, un Executive Floor, conectare automata la Internet si celelalte conditii care tin de standardul de 5 stele.
Prin pozitia sa, SIF Transilvania isi permite o politica de investitii mai dinamica si mai solida decat alte companii. Putem deja sa vorbim de un lant hotelier?
Convingerea noastra este ca, in 2007, vor fi probleme foarte mari daca nu se fac investitii. Adunarea generala a SIF a hotarat diviziuni sau fonduri pentru dezvoltare de 200 miliarde lei pentru industria hoteliera din patrimoniu si ne vom transforma intr-un lant hotelier integrat, avand ca principii lichidarea activelor minoritare, vanzarea acelor hoteluri unde nu detinem majoritatea actiunilor si consolidarea acelor hoteluri in care detinem majoritatea. Putem sa spunem ca exista deja un lant hotelier Transilvania care va capata in curand si o identitate de marca. Primele hoteluri care se vor afirma ca hoteluri de lant vor fi cele de calitate superioara. Vrem sa impunem un anumit standard al serviciilor care sa fie respectat de catre toate hotelurile noastre, un standard propriu, ca si in cazul celorlaltor lanturi hoteliere existente.
Care sunt sunt tarifele practicate in acest an?
Fata de 2004, tarifele in sezonul intermediar s-au mentinut. Pentru sezon, au crescut cu 5-10%. Mamaia - statiune cu un agrement foarte bun - se dovedeste de mare atractivitate si putem, prin locatiile pe care le avem acolo, sa practicam tarife mai mici decat alti competitori. In alte statiuni, unde sprijinul autoritatilor locale pentru crearea de obiective de divertisment este mai mic sau inexistent, SIF va investi el insusi pentru crearea acestuia. Avem in vedere un Aqua Park la Neptun, care va fi inaugurat in 2006 sau 2007. Vrem sa oferim vacante, nu doar locuri de cazare.
Care este pozitia exacta pe piata a societatii Transilvania Travel?
SIF Transilvania a simtit necesitatea unui management onest pentru hotelurile pe care le detine si a unui mod de contractare profesionist. Transilvania Travel a fost constituita pentru a coordona activitatea de promovare a hotelurilor SIF Transilvania, precum si pentru activitatea de contractare. Nu vrem sa bulversam piata, asa ca si in acest an se vor mentine, partial, si vechile proceduri de lucru, cu contracte incheiate direct intre agentii de turism si hoteluri pentru anumite zone, pentru ca de anul viitor, treptat, sa intram in pozitia de coordonare propriu-zisa a vanzarilor. Efortul SIF Transilvania nu este singular. Societatile de turism pe care le detine se bucura de un interes maxim si in ultima perioada s-a inceput un plan de masuri care vor transforma acest domeniu intr-o industrie deosebit de importanta. Tot pe aceasta idee, s-a constituit THR (Turism Hoteluri Restaurante Marea Neagra) pe structura societatii Eforie Nord, una dintre cele mai bine cotate la bursa. Aceasta are in componenta cinci centre de profit, pe cele cinci statiuni, cu activitate independenta pana la balanta de plati si cu sistem de rezervare proprie. Acestia sunt primii pasi pentru valorificarea optima a unui patrimoniu care ne plaseaza intr-o pozitie de frunte pe piata turistica din Romania. Investitiile avute in vedere si coordonarea politicilor de vanzari pentru aceste societati sunt prioritati in strategia de dezvoltare a SIF iar Transilvania Travel are un rol important in aceasta.
Comentarii
Trimiteți un comentariu